söndag 30 november 2014

PM

Lägger ut mitt PM för att förtydliga min egen process...

Förslag på didaktiska frågeställningar:

Är kommunikation en förutsättning för elevers lärande genom de estetiska läroprocesserna?

Varför är det viktigt med kommunikation när det gäller elevers lärande av de estetiska läroprocesserna?

Såhär långt i min process så rör jag vid, kommunikation i en estetisk läroprocess och hur viktig den är... och för vem? Själva ordets betydelse och vad det gör med processen och dina tankar och funderingar kring den. (Från min blogg 11/11). Det är fortfarande där jag är. 

Jag vill finna argumenten till varför kommunikationen är så viktig för de estetiska läroprocesserna. 

Finna verktygen så att jag som lärare kan utvecklas så att jag i min tur kan ge eleverna verktyg att kommunicera på ett utvecklande sätt kring de estetiska läroprocesserna.

Kommunikationen i de estetiska läroprocesserna gör det möjligt för eleverna att sätta ord på den individuella tankeprocessen. Den skapar förutsättningar för att uttrycka sig, göra sig förstådd och i sin tur förstå vad andra kommunicerar. Detta bidrar i sin tur till en ökad insikt i deras individuella lärande. Samtalet inom de estetiska läroprocesserna är nödvändigt då mening inte bara skapas genom vad vi säger utan också genom hur vi säger det (Aulin- Gråhamn m.fl., 2004).


Detta vill jag undersöka lite djupare så att jag som lärare har möjlighet att utvecklas i min profession.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar