I början av en process så är det ju otroligt rörigt... Man letar efter något, men man vet inte exakt vad. Ord och känslor sticker ut och berör. Man samlar på dem. Vad ska man göra av dem? Kommunicerar med sig själv... Gör man det? Ja. Man försöker nå fram till vad det är man tycker är oklart och vad det är som kittlar en. Då behöver man hjälp av andra? Eller?
Kommunikationen i de estetiska läroprocesserna gör det möjligt för eleverna att sätta ord på den individuella tankeprocessen. Den skapar förutsättningar för att uttrycka sig, göra sig förstådd och i sin tur förstå vad andra kommunicerar. Detta bidrar i sin tur till en ökad insikt i deras individuella lärande. Samtalet inom de estetiska läroprocesserna är nödvändigt då mening inte bara skapas genom vad vi säger utan också genom hur vi säger det (Aulin- Gråhamn m.fl., 2004).
En förutsättning för elevers lärande genom de estetiska läroprocesserna är kommunikation (Anders Carlssons & Thomas Koppfeldts 2008).
Det som det handlar om är alltså en tvåvägskommunikation...
Vi kan bli medvetna om vilka budskap vi skickar och tar emot från andra när vi är mitt upp i vårt undersökande av vår egen process och vår egen kommunikation kring den. Det ger större förståelse av hur vi påverkas av andra människor, och hur vi i vår tur påverkar dem. Dessa aspekter är viktiga att ha med sig i samtalet kring estetiska läroprocesser (Nilsson m.fl., 1995).
Såhär långt i min process så rör jag vid, kommunikation i en estetisk läroprocess och hur viktig den är... och för vem? Själva ordets betydelse och vad det gör med processen och dina tankar och funderingar kring den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar