Men det är en tratt. en organsik sådan. Har helt klart vissa likheter med en snäcka. Eller en sådan tratt som man hade som hjälpmedel förut. Ett redskap för att kunna höra, ta in information, ta del av. Det jag skapar är ju inte ett redskap som ska symbolisera något som hjälper till, utan det jag vill åt är vad som händer om man tar bort något. Om man gör vägen för snäv och trång, otillgänglig och för arbetsam att ta sig fram på. Vilket jag anser händer om man tar bort bildämnets betydelse. När man inte förstår hur viktigt det är.
John Dewey menar att individen utvecklas genom ett samspel med sin omvärld. Skolan och samhället bör ligga närmare varandra. Man kan aldrig utbilda människor på samma vis och det är omöjligt att tro att man ska vara stöpt i samma form. När kursen Estetisk verksamhet skulle tas bort som ett gymnasiegemensamt ämne, hur tänkte man då? Massor av forskning visar att det gynnar eleverna i andra ämnen när de får chansen att var kreativa. Tillexempel bara.
Nobel menar att fantasilösheten i den traditionella skolan kan skapa blockeringar och
osäkerhet – “just sådana drag som ofta uppträder hos barn med särskilda svårigheter för
matematikämnet liksom också för basfärdigheterna tala, läsa och skriva” (Nobel 2001, sid
132).

Jag kommer att skapa flera trattar. Så än så länge så går det enligt planerna...
N:N
SvaraRadera