
Mikael Alexandersson som är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet skriver i artikeln Kreativitet försvinner i den nya gymnasieskolan, skolan ska kunna utbilda hela människan till en kulturell varelse, då konsumtionen av bilder ökar drastiskt så blir det därmed allt viktigare att kunna tolka och hantera bilder (Göteborgs Posten, 100610).
Jag vill belysa vad som händer när man tar bort något, ramar in och vägar man kan gå blir färre...
När den estetiska verksamheten togs bort som kärnämne på gymnasiet så tog man bort något viktigt!
Säljö menar I kunskapens namn – en antologi om kunskap, makt och kreativitet, att syftet med skolan är att utveckla och fostra
människor så att de förbereds för det samhälle
där de ska leva och utöva sitt medborgarskap.
Skolarbetet handlar på en nivå om att
säkerställa att den unga generationen behärskar
en bred uppsättning kulturellt och socialt
relevanta förmågor och förhållningssätt (s. 16, 2007). Då menar Karin Åmossa som är fil. dr i ekonomisk historia att när det gäller något så viktigt som kunskap så kan vi inte stillatigande se på när den ena aktören efter den andra försöker ta makten över kunskapen och använda den som ett varumärke för att tjäna sina egna syften. Kunskap är mer än så. Kunskap formar människor. Det vet alla som arbetar med lärande. Därför måste vi också våga ställa oss frågan om vilka människor vi vill ha, vilket framtida samhälle vi vill leva i (s.6 2007). Så när den estetiska verksamheten togs bort som kärnämne på gymnasiet så tog man även bort möjligheter att nå sin kunskap på olika sätt och man begränsade även den personliga utvecklingens vägar.
I artikeln Rädda de estetiska ämnena, så skriver författarna att vi lever i en tid när det blir allt viktigare att kunna hantera och tolka stora mängder av information och bilder. Hög estetisk och även kommunikativ kompetens kommer att vara bland de allra viktigaste kvalifikationerna på framtidens arbetsmarknad, oavsett om man ska bli läkare, lärare, artist, ekonom eller konstnär. Det är med andra ord en konkurrensfaktor för Sverige att ha gott om unga människor som behärskar olika uttrycksformer och som är självständiga (Aftonbladet, 090313).

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar