måndag 21 mars 2016

Slutprodukt

Det som visas i början av min animation är en passiv kiwifågel som endast visas en enformig väg som inte leder till något kreativt eller fantasifullt. Det ska då återspegla skolans linjära arbetssätt. När det sedan dyker upp en färgklick så fångar det fågelns uppmärksamhet. Färgerna blir fler och fler och de tar över det gråa landskapet med sin existens. Detta är både någonting faktiskt som händer och ett val som kiwin tar. Men det är också en inre upplevelse för fågeln. Detta kan liknas till vad Saar beskriver, när han menar att man borde kunna skapa öppna dimensioner med hjälp av de skapande processerna. Genom att individen får möjligheten till att finna sin egen kunskap mellan det faktiska och det som den inte vet (2005, s.56). Kiwin blir nyfiken av färgerna och går in i deras värld och genom färgerna så finner han fler vägar som han kan välja. Färgerna är symbol för både bildämnet men även de estetiska ämnena.

Seth Globepainter (mymodernmet, 2016, 20 mars) är en fransk gatukonstnär som jag har blivit inspirerad av under processens gång. Då han med enkelhet fångar någonting med hjälp av färg och vad den kan betyda för människan och dess inre värld. Genom min animation har jag försökt att gestalta bilden och de andra estetiska ämnenas vikt. Att det blev en animation har konstnären Don Hertzfeldt med framförallt animationen ”Everything will be ok”, varit en bidragande faktor till. Med hans enkla streckgubbar och tomma landskapsbilder lyckas han ändå fånga upp starka känslor och beskriva mänskliga situationer på ett dramatiskt vis (youtube, 2016, 09 mars). Genom de estetiska ämnena blir det inte lika linjärt arbetssätt utan öppnar upp för ett mer divergent förhållningssätt (Robinson 2010, Saar 2005 s.88). Nobel betonar vidare att skolan skiljer på de estetiska och teoretiska ämnena och att detta kan påverka elevernas inlärningsförmåga i en negativ riktning, då det blir för fantasilöst (s.132). Tolkningen som jag har gjort på min gestaltning kan likställas med Aulin-Gråhamn, Persson och Thavenius argument om att det ges för lite plats att kunna se verkligheten från olika perspektiv och att kunna nå dit på olika sätt i dagens skola (2004, s.67).
Detta är min slutprodukt. Rörlig bild. Animation. Man får fler möjligheter desto fler vägar man kan välja på till kunskap.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar